Outer Space Experiment – fictional банда с истинска музика

Outer Space Experiment

“Какви са условията ви да листнете песен във вашия плейлист в Spotify?” С ето този въпрос в социалните мрежи, беше придружено първото парче, което чухме от Outer Space Experiment. Групата ни изпрати „Deafness“, втори техен сингъл, след като преди два месеца бяха дебютирали с „My Own Universe“ и бяха обявили, че са написали целия си първи албум. На мига ни станаха адски любопитни, защото музиката, която правят е добра, а парчетата са доста изпипани, в Spotify имат близо 11 000 слушателя на месец, но за тях информацията е повече от оскъдна. Съвсем ни влязоха във фокуса след като видяхме как са се обявили “измислена банда, която съществува в познатия ни времеви континиуум” („fictional band that exists in the time continuum we use to know“). И ги потърсихме лично…

Въпреки, че се представя като fictional банда, Outer Space Experiment няма нищо общо с композирането на музика от изкуствен интелект, аватарите, които вече конкурират реалните артисти в дигиталните платформи или нещо подобно, каквито бяха първоначалните ни мисли. Напротив. Те правят абсолютно реална и интересна смесица от пост рок, груув метъл, стоунър и малко псайкъделик даже, с напълно живи инструменти. Само едно нещо им дава повод да се определят като fictional. А именно – тримата членове и саунд инженерът работят само онлайн, никога не са се виждали и живеят в четирите края на Европа, единият от които е родното Павликени.

ПЪРВА СРЕЩА

Там се подвизава китаристът Тодор Тодорв – идеологът на групата, който всъщност събира тази интересна смесица от музиканти в Outer Space Experiment. „Започнах да търся хора по чужди форуми и платформи, които имат подобни интереси като мен и биха се съгласили да работим дистанционно“, разказва ми Тодор отново дистанционно, в мрежата, явно това е успешният метод на работа при него.

Намира гласа на групата Ерик Кастиля в Reverb.com, а до барабаниста Зам Кеноби стига чрез Google проучване и комуникация в Инстаграм. Отдавна се е отказал да търси по родните форуми. Изпраща им суровия вариант на първото парче от предстоящия албум, а два дни по-късно получава „пистите“ с барабаните от Зам. На Ерик му отнема седмица да напише текста и кантото. Изумително и за самия Тодор, но трите парченца от музикалния пъзел пасват идеално и остават почти без промени в „My Own Universe“. Ето това е първата „среща“ на Тодор, Зам и Ерик.

ЕРИК ОТ САРСИНА

Ерик Кастиля Outer Space Experiment
Ерик Кастиля Outer Space Experiment

Докато Тодор е в Павликени и работи като графичен дизайнер, когато не пише песни, Ерик е в Сарсина, Италия. Занимава се с музика от близо 20 години и освен вокалист на Outer Space Experiment е още китарист, сесиен вокал и влогър. Участвал е в доста музикални проекти, като Acamarachi, Darkness Tears, Giuntini Deathline, Osculant Brutality, Solitary Crusade и Till Die, при които свири и към днешна дата като китарист. Работи върху едноименен солов проект и помага на доста артисти със студийна работа и записи в студиото си Greencave Studio. Създава професионални оркестрални аранжименти за филми, спот реклами, симфоничен метъл. Заминава се и с войс оувър. С една дума – не се оплаква от свободно време.

ЗАМ ОТ ЛИОН

Зам Кеноби Outer Space Experiment
Зам Кеноби Outer Space Experiment

Истинското име на Зам е Самуел. Той е от Лион, Франция и се занимава професионално с музика от 1999 г. Учител е по барабани, влогър и инструктор в онлайн платформи за уроци. Учи се да записва и смесва ударни от Ронан Мърфи -микс инженера на King Crimson. За разлика от Ерик, който е фен на тежката музика и Pantera са му любима банда, Зам е привърженик на по-комплексно, нестандартно и технично звучене. С останалите докосват вкусовете си в Tool и Deftones.

ТОДОР ОТ ПАВЛИКЕНИ

А българската съставка, която прави сместа хомогенна, тоест Тодор, освен че е графичен дизайнер, от дете е фен на рока – Led Zeppelin, Pink Floyd, King Crimson, Emerson Lake and Palmer, Doors, Gentle Giant, Yes, и от по-„модерните“ банди Tool, Alice in Chains, Soundgarden, Deftones, Brutus, Rishloo, Porcupine Tree, 1000Mods. Основните му инструмент е китара, но за Outer Space Experiment записва и бас, и синтезатор. Започва да пише музика още с първата си банда Final Flame, която сформира като студент във Велико Търново. Така и не стигат до запис обаче. Свирил е в още няколко групи, но на местно ниво – Mental Reborn, Imperium (като басист), Bagabonti.  

Тодор Тодоров Outer Space Experiment
Тодор Тодоров Outer Space Experiment

Той е и кръстник на Outer Space Experiment. „Първоначално имах идея за доста по-странно и космическо звучене, от там дойде „space“. Experiment е, защото на никой не му е ясен крайният резултат и какво би се получило“, намигва китаристът.

Освен всичко това, Тодор е човекът и с „административната работа“ – дигитални дистрибутори, социални мрежи, организации за авторско право, правни книжа, промоутъри. Няма как да не правят впечатления успехите на бандата в тази посока – хилядите слушатели в Spotify, интересът на чуждите медии към бандата… Написал си е домашното преди да се захване.

ЧЕСТОТИ

С темпото, с което групата работи вече доста музикални критици извън България прозряха светло бъдеще, нищо че у нас все още са почти непознати. Сигурни сме, че и това ще се промени. Първо защото продукцията им звучи страхотно, второ – защото са доста продуктивни и последователни. От пролетта на 2022 г. до сега са написали и почти смесили и мастерирали цял дългосвирещ концептуален албум с 8 песни. Или фрагменти както ги наричат, „защото са части, отломки от нещо минало, нещо, което всеки може да разбере и усети по собствен начин, и са парчета от една история, пречупена през моята призма и разказана в 8 части“, както ги описва китаристът Тодор Тодоров.

Името на тавата е „Frequencies“ (Честоти) и ще съдържа „3300 секундна комбинация от звуци и глас, пръснати в 8 части“. За момента няма фиксирана дата за премиера, но се очаква да е на пазара до края на ноември. Предстои излизането на нов сингъл, а „с повече късмет“, както се надяват момчетата, и видео към една от песните.

Всеки от фрагментите започва с интересен глас, чието послание е повече от фрагментарно и на моменти дори объркано. Явно обаче трябва да почакаме да излезе „Frequencies“, за да сглобим цялата картина. А иначе кой е гласът? „Този глас е на мой познат, който изчезна безследно. Записът е взет от мой стар телефон и е автентичен“, споделя тайнствено китаристът.

СКЪСЯВАНЕ НА ДИСТАНЦИЯТА

Записите на албума са направени изцяло дистанционно. Всеки от музикантите работи по собствените си задачи и суровият материал отива при „четвъртия член“ на групата Ричард Трубридж (TruStudios UK) за миксиране и мастериране. Тодор признава, че този вариант на писане е доста по-лесен за него. „В интерес на истината, срещах повече трудности, когато свирех с локални банди. Търсене на място за репетиране, наем, безконечно примъкване на апаратура, хамалогия, „Оф, аз днес няма да мога“, „Тая песен, сега, как беше?“ „Искам да свирим кавъри, щото хората това искат“. Обирали са ни дори гаража, в които репетирахме. Друга трудност беше намирането на хора и нивото им на сериозно отношение към работата и проекта. Имаше доста типове, които искаха за отрицателно време да станат „звезди“, свирейки кавъри от нафталин по кръчми“, спомня си китаристът.

„В сегашната ситуация, може би най-трудното би било да се съберем за концерт на живо, но съм сигурен, че ще намерим начин“, категоричен е той.

Четете още по темата