Харесваш Tool?! Запознай се с Trope!

За Trope продуцентът на Аланис Морисет – Тим Торни, казва: „Най-страхотната музика, която съм чувал от години“, а носителят на „Грами“, микс гурото на Tool, Muse и Питър Гейбриъл – Дейвид Ботрил, заявява: „Виждам страхотен потенциал и успешно бъдеще за Trope“.

Нищо от това обаче българските меломани нямаше да научат, или поне не, докато бандата не стигне нивото на Metallica, ако китаристът имMoonhead нямаше интересна лична страст. Нещо, което го води в България през 2020 г. Дори прави няколко концерта в София с вокалистката на бандата Даяна Студенберг миналата есен.

БГ ВРЪЗКА

„Имам увлечение по Източна Европа заради културата и архитектурата й. Винаги съм се надявал да мога да прекарам повече време в тази част на света и от края на 2019 г. го правя. Наскоро живях 6 месеца в София и се влюбих в града. Мога да ти разкажа много истории за гостоприемството на напълно непознати и усещането да си в България. Много ценя хората в тази страна“, обясни ми накратко Moonhead, когато ми хрумна да го питам дали си е представял преди няколко години, че ще говори с журналисти от България. Страна, която най-вероятно не е и чувал. Май успях да го обидя, или поне да активирам някаква защитна реакция в него, защото той директно ме застреля с „Е, как! Това е най-старата държава в Европа!“

По време на свое участие у нас с Даяна попаднали на Валя Барлев от Stop The Schizo, която заедно с барабаниста Михаил Делирадев, им помогнала да си намерят клубове, в които да свирят. И „ни осиновиха“, както сам каза китаристът на Trope. В последствие, отново покрай Stop The Schizo, се озовали на парти на Projector Plus и така се сдобили с екип, който да ги представлява в България.

Moonhead Trope
Moonhead

В КРАК СЪС СВЕТА

С всички тези щастливи случайности този път имаме възможност да сме в крачка със световната музика и да наблюдаваме отблизо развитието на тази млада банда. А те тъкмо изкараха дебютния си албум ELEUTHEROMANIA. И към тях заваля признание от критиката както в САЩ така и във Великобритания. Дори, докато очаквах отговорите им, списание Loudwire сложи песента им Surrogate (която ще е и следващият им видео сингъл) в месечната си класация „Най-добрите рок и метъл песни за април“. Редакторите направиха изключение от правилата си, защото аудиото на парчето излезе още през март. Класираха го с обяснението „Trope е група, която трябва да знаете“.

Преди обаче критиката да заговори, Trope бяха разпознати от самата индустрия. Групата успя да привлече за звуков инженер на дебюта си Майк Фрейзър, работил с AC/DC и Metallica. Миксът е дело на Дейвид Ботрил (Tool, Muse, Питър Гейбриъл). А за мастеринга се присъединява Тед Дженсън (Eagles, Deftones, Dave Mathews Band, Halestorm, Stone Temple Pilots). Но как една млада банда събира такива имена за първия си албум? „Подлъгахме ги да излязат от дупките си с пица“, смее се Moonhead.

Diana Sudenberg Trope
Даяна Студенберг

Всъщност истината е доста по-лаична. Изпратили демо версии на Дейвид Ботрил, защото искали да получат мнение от него. По подобен начин подходили и към Фрейзър, който за техен късмет харесал музиката на Trope и се съгласил. „Тед Дженсън беше истински удар за мен защото съм голям фен на работата му от дълги години и е мастерирал някои от най-любимите ми албуми. Но Тед каза толкова страхотни неща за албума ни и е невероятно удовлетворяващо, когато връстници говорят така за теб“, разказва вече сериозно китаристът.

Ако сте изслушали ELEUTHEROMANIA сега най-вероятно имате и обяснение, защо на места Trope звучат като Tool и Halestorm, но със свой собствен почерк.

ELEUTHEROMANIA

Дебютният албум на групата излезе през март 2021 г., а заглавието му е повече от интересно. В превод означава „Мания за свобода“. „За мен свободата съществува единствено в креативността“, сподели ми по повода Moonhead. „Тогава, когато времето спира в момента, в който започваш да твориш. Има място, където времето и пространството спират за хората, които са толкова потопени в други неща. Наричам го „зоната“. Съществува крайна и безкрайна свобода в тези моменти, когато си свободен от логическа мисъл и земни граници“, допълва китаристът.

Въпреки че ELEUTHEROMANIA е дебютен албум вокалистката Даяна Студенберг ми разказа, че всъщност процесът по създаването му е бил „сравнително лесен и забавен“. „Бяхме се подготвили с много подробни демо записи преди изобщо  да стъпим в студио. Затова, когато влязохме да записваме, не се наложи да променяме кой знае какво. Дори части от демо записите бяха включени във финалния вариант като беквокалите и някои от китарните партии в Shout.“

Въпреки че са заедно от 2016 г, им отнема сборно около година да напишат демо версиите и още два месеца за да запишат, миксират и мастерират албума.

Първият сингъл, който вадят като група – Lambs, е и първата песен, която Moonhead и Даяна изобщо са написали заедно. „Написахме половината песен и я изоставихме за цели седем месеца. После ми хрумна съвсем различна идея, а Даяна направи канто и текст и… накрая просто ги слепихме в Lambs!“, спомня си музикантът.

СРЕЩА В ТОРОНТО

Всичко това станало малко след първата среща на Moonhead и Даяна в Торонто, където той я чул да пее на себе си и я попитал, дали случайно не е певица. „Поговорихме малко, казах й че  съм продуцент и започнахме да работим по соловия й албум“, разказва той. Но усетил, че някои от песните, които е написал са малко по агресивни и в прогресив стила. Показал ги на Даяна, за да види нейната реакция. „Все още изучавах нейния стил на писане и пеене. Тя веднага откликна и така се получи Lambs. Така решихме да се хвърлим в предизвикателството заедно“, спомня си Moonhead.

Това обаче съвсем не е дебют за Даяна, която от ученичка пее в банди. Двамата с Moonhead имат още един проект, който се казва Divine Astronaut и е в съвсем различен стил – даунтемпо електроника. Изявяват се като дуо „и е страхотен начин да изследваме различни аспекти от музиката“, сподели ми вокалистката. На 14 май предстои премиерата на новия сингъл на Divine Astronaut – Ransom.

ПРОМЯНАТА И ПОСЛАНИЯТА

Сама признава, че има любима песен от ELEUTHEROMANIA и тя се казва Pareidolia. Смисълът, вложен в текста чудесно обяснява, колко болезнено е да се промениш. Само че когато боли как ще разбереш  дали промяната е за добро или лошо?! „Предполагам, че се свежда до възприятие. Промяната е трудна, защото не е интуитивна, но мисля, че дори и да е болезнена, тя може да ни помогне да се развиваме. Разбира се, ако се вълнуваме от това да еволюираме. Склонна съм да съм тръстика във водата, която може да се огъне много далеч спрямо пръчка, която може да се счупи, ако изведнъж я натиснеш. Приемам промяната, дори когато тя е мъчителна“, мъдро и с вратичка за размисъл отговаря и на мен Даяна.

Всъщност името на тази песен Pareidolia, освен всичко останало, е и термин за посланията, които могат да бъдат скрити при звукозапис. Например ако си пуснеш плочата отзад напред…. или смениш скоростта на въртене. Посланието на Trope не само с тази песен, но и с целия албум обаче съвсем не е скрито. „Правете това, което обичате, следвайте своето щастие и правете безстрашни избори, които са добри и за другите както за вас“, обобщава ми ги Moonhead.

Четете още по темата