Фил Колинс: Аз съм барабанист, който пее по малко

На 18 (1969) e в бандата Flaming Youth, която пише песни за кацането на Луната. На 19 е на Abbey Road, за да свири в албума на Джордж Харисън. На 20 вече е в Genesis. Пет години по-късно става фронтмен и певец на групата след като Питър Гейбриъл напуска, а през 1981 г. стартира паралелна, шеметна солова кариера, която го превръща в най-успешния артист на 80-те, покорил три пъти върха на ТОП 40 във Великобритания и седем пъти на Billboard в САЩ. Повече от всеки друг през това десетилетие. Фил Колинс има осем награди ГРАМИ, един Оскар, шест награди BRIT, два Златни глобуса. Продал е над 150 МИЛИОНА копия от музиката си в световен мащаб като солов артист и като част от Genesis. Постижение, с което може да се похвали само Пол Макартни и Майкъл Джексън.

Снимка: Camera press/ Andy Gotts

ДА СЕ ДОКОСНЕШ ДО ИДОЛИТЕ THE BEATLES

Зад всичко това обаче стои нищо повече от суров, упорит характер. Колкото е дълъг списъка с постижения на неповторимия Фил Колинс, два пъти поне е по-дълъг този с провалите му. Започнал като дете актьор е трудно да се изброят всички роли, за които кандидатства и са му отказани. Дори тези, които са му поверени, като в култовия филм на The Beatles – A Hard Day’s Night (1964), в последствие сцените с него за изрязани.

Огромен фен на Ливърпулската четворка още от дете силно повлиян от Ринго Стар, това не е единствената възможност, която съдбата му поднася да работи с идолите си. Той е поканен през 1969 г. да записва за соловия албум на Джордж Харисън „All Things Must Pass“. Отива на Abbey Road и разбира, че ще трябва да свири на конга. 90 минути блъска, ръцете му кървят, а накрая всички излизат от стаята и шофьорът му казва, че може да си върви. Като излиза албума вижда, че не фигурира в кредитите, а като го пуска, чува че е избрана друга версия, без негово участие.

По този повод Фил Колинс обича да разказва една история. „Години по-късно, купих къщата на Джаки Стюърт (пилот от формула 1). Харисън беше приятел с Джаки и той ми каза, че Джордж ще преиздава “All Things Must Pass”. Попита ме „Ти свиреше в него, нали?“, а аз отговорих: „Да, бях там“. Два дни по-късно беше доставена касета от Джордж Харисън с бележка: „Може ли това да си ти?“. Веднага я пуснах и разпознах моята сесия. Изведнъж започнаха конгите – твърде шумни и просто отвратителни. На края на касетата се чува гласът на Джордж Харисън: „Хей, Фил (б.а. Спектър), може ли да пробваме още един път без свирещия на конга?“.

Джаки ми се обади отново и ми каза: „Тук някой иска да говори с теб“ и даде слушалката на Джордж, който ме попита „Получи ли касетата?“, а аз отговорих: „Сега разбирам, защо един Beatle ме е уволнил”. Тогава той отговори: „Не се притеснявай, това беше шега. Викнах Рей Купър, които да свири наистина зле на конгите и го насложихме на стария запис. Мислих, че ще ти хареса“. Успях само да му кажа: „Ти, гадно копеле!“*

НИКОГА НЕ СЕ Е ЗАНИМАВАЛ С ДРУГО ОСВЕН БАРАБАНИ

Още от 5-годишен (в някои интервюта дори твърди, че от 3-годишен), Фил Колинс хваща палките на един детски комплект, подарен му за Коледа. „Няколко години по-късно чичовците ми ми направиха сет барабани, който се събира в куфар. Тогава сядах във всекидневната и свирех заедно с телевизора. И там някъде се заразих. Тогава се раждаше поп музиката – The Beatles и Motown”, спомня си той в серия от три дълги интервюта, заснети от режисьора Джон Еджинтън през 2014 г. в апартамента на музиканта в Ню Йорк. Първите му учители от екрана били Бъди Рич и бендовете на Джон Колтрейн.

Фил Колинс през 1976 г.
Снимка: Govert de Roos/ ANP/ Idols

На 12 получава първия си истински комплект барабани. Тогава вече е наясно, че е слухар, който се учи по записите и албумите, които слуша, както и от телевизията. Все пак опитва да се научи да чете ноти, но бързо се отказва. И още тогава мечтае единствено да може да изкарва пари, свирейки на барабани (все пак това е време, в което музикантите не вадят добри заплати, поп музиката още не е заляла света). И успява.

Всъщност самият той разказва, че никога не е работил нормална работа, винаги е бил професионален барабанист и още като тийнейджър вадил парите си като сесиен музикант. Е, има едно изключение през 1970 г., когато получава мястото зад барабаните в Genesis, но още не е почнал работа с групата. Трябват му пари и той се съгласява да работи за две седмици за бащата на тогавашното си гадже, който бил бояджия. „Мразех тази работя. Не бях от хората, които имат търпение по цял ден да боядисват нагоре-надолу с четката“, спомня си един от най-отличителните барабанисти на нашето време, който, между другото, е левичар. След този труден момент животът на Колинс се превръща в легенда.

Снимка: Martyn Goddard/Shutterstock

ПРЕДИ GENESIS

Годините преди да се присъедини към Genesis обаче са доста интересни, може би защото не са толкова известни за широката публика. Въпреки че свири почти от бебе, първите си пари Фил Колинс изкарва с актьорската си професия. Още като дете прави фотосесии са списания с плетива и участва в пиеси, като за Хъмпти Дъмпти например. 13-годишен прави пробив, като му поверяват ролята на Джак Доукинс (The Artful Dodger) в мюзикъла ”Оливър!“ в Лондон. Тази роля е като магнит за бъдещи рок звезди. В нея са влизали още фронтменът на The Monkees – Дейви Джоунс, вокалистът на The Small Faces – Стийв Мариот, барабанистът на Jimi Hendrix Experience – Мич Мичъл, Роби Уилямс и още много.

Много пъти след това Фил Колинс се пробва като актьор, дори на върха на музикалната си кариера. Явява се на кастинг за ролята на лошия в ленти като „Взрив“ и „Скорост“, но губи надпреварата от Томи Лий Джоунс и Денис Хопър. Е, в крайна сметка постига своето и печели Оскар, но не за актьорско превъплъщение, а за саундтрака към филма „Тарзан“ от 1999 г.. You’ll Be In My Heart е отличена като „Най-добра оригинална песен“ на наградите на Академията, както и на още няколко престижни форума като Златните глобуси, а целият саундтрак получава ГРАМИ.

Музикалният път на Фил Колинс върви паралелно с актьорските му опити като дете. Първият рок концерт, който посещава е на The Yardbirds в култовия клуб Маркий в Лондон през 1965 г. Джеф Бек тъкмо е влязъл в бандата. От тогава постоянно виси в Маркий, като дори подрежда столове и помага в гардероба в замяна на безплатен достъп до концерти. Ври и кипи около буйната музикална сцена в средата на 60-те. Точно преди да стане част от Genesis дори е на път да грабне палките в набиращата скорост нова прогресив рок банда Yes.Трябва да бъде намерен заместник на напусналия Бил Бръфорд и Фил научава за това. Отива зад сцената на Маркий и говори с фронтмена Джон Андерсън, който му насрочва прослушване. Колинс обаче така и не му се обажда, а после споделя, че се чуди как ли би се развил животът му, ако бе станал част от Yes.

GENESIS

В крайна сметка, вместо да се обади на Андерсън от Yes, Фил Колинс звъни на обява от вестника, в която пише, че се търси „барабанист, който усеща акустичната музика“. Среща се с Genesis и ги повежда към върховете на музикалната индустрия. Когато през 1975 г. Питър Гейбриъл напуска, опцията е да останат инструментална банда. Прослушват много вокалисти, но не намират точния, докато самият Колинс не се пробва при записите на Squonk. Останалите са в шок. Разбират, че всъщност са имали правилния човек през цялото време.

През 80-те дори самата Принцеса Даяна признава, че любимият ѝ рок албум е „A Trick Of The Tail“ на Genesis, предвождана от Фил Колинс.

СОЛОВА КАРИЕРА

Соул душата на Фил Колинс обаче напира да излезе и през януари 1981 г. той издава дебютния си солов сингъл „In The Air Tonight“, твърдо решил да не се отказва и от групата (прави го чак през 1996 г.). Същата година излиза и първият му самостоятелен албум „Face Value“ – тава, провокирана от тежкия му развод, след като жена му бяга с декоратора. Публиката вижда друго, лирично и баладично лице на Фил Колинс, както и умението му да композира, пише текстове, продуцира. В автобиографичната си книга „Not Dead Yet“, музикантът споделя, че е нахвърлял текста на „In The Air Tonight“ на гърба на фактура, която след като поглежда отпред установява, че е за услугите на същия декоратор, отмъкнал жена му. През 1993 г. пък признава, че след като разбрал за изневяра така силно ударил една от стените в дома си, че все още има дупка.

Фил Колинс с първата си съпруга Андреа Берторели и малката ииим дъщеря през 1976 г.
Снимка: GRAHAM WOOD

„In The Air Tonight“ обаче превръща личния му живот в публичен ад. От една страна откровеността му му печели върховете на класациите и сърцата на фенове и колеги, от друга обаче – той е разпънат на кръст от пресата. Песента има интересен живот. През 2006  г. шоколадите Cadbury  я използват за реклама, в която горила свири солото на барабаните. Песента се връща в класациите, като в Нова Зеландия дори застава на първото място (при премиерата си достига само до 6-то). По повод тази реклама Колинс казва: „Не само горилата е по-добър барабанист от мен, ама има и повече коса!“ и излиза от ситуацията с тънкото си британско чувство за хумор. Не му се нравят някои от решенията на пъблишинг компанията му, която дава музиката му за различни реклами, но в крайна сметка философски обяснява, че всъщност това плаща жилището му.

Следват осемте самостоятелни албума, с чиито успех започнахме този разказ. Към него се присъединяват и не една и две звезди. В „Take Me Home“ например беквокалисти са Стинг и бившият колега на Колинс от Genesis Питър Гейбриъл.

КОЛИНС И ПОП ЗВЕЗДИТЕ

И като казахме, че първият солов албум на Фил Колинс печели сърцата на колегите му, говорим буквално. Написан заради развода с жена му, той успява да стигне до най-тънките струни на Фрида от ABBA, която също изживява тежка раздяла. Като отбор разбити сърца тя кани барабаниста да продуцира албума ѝ „Something’s Going On“ (1982). Той от своя страна кани като автор бъдещата звезда от Roxette Пер Гесле. “Да работя по песента „Threnody“ с Фил Колинс за албума на Фрида беше просто невероятно, беше голяма стъпка за мен“, споделя Гесле пред I Like Your Old Stuff. “Песента ми беше избрана за Б-страна на сингъла „I Know There’s Something Going On“, който се продаде в тираж от около 5 милиона. Бях късметлия – всичко това ми плати ипотеката за две години напред!”, добавя с усмивка Пер.

Фил Колинс и Фрида от ABBA
Снимка: Epic/Universal

КОЛИНС И РОК ГИГАНТИТЕ

Корените на Фил обаче са се вдълбали дълбоко в рок сцената. Най-малко той има един куп звезди за приятели. Сред тях са и момчетата от The Who. В биографията си Колинс признава, че след смъртта на Кийт Мун през 1978 г, той се обръща към Пийт Таунсенд и му предлага да напусне Genesis и да седне зад барабаните в The Who. Отговорът на китариста е: „По дяволите! Тъкмо поканихме Кени Джоунс за позицията.“ Още едно разминаване в актива на Фил Колинс.

С Робърт Плант ги свързва дълго и силно приятелство

Сред близките му приятели е и Робърт Плант – фронтменът на Led Zeppelin. Обща случка на двамата дори дава заглавие на един от соловите албуми на Колинс “No Jacket Required” (1985), които остава в британските класации повече от три години. Робът и Фил искали да хапнат в чикагския ресторант The Pump Room, но барабанистът не бил спазил определения дрескод и били върнати.

Също през 1985 г, Колинс е един от двамата барабанисти, които сядат зад барабаните на покойния Бонзо по време на риюниъна на Led Zeppelin за концерта Live Aid във Филаделфия. За да го направи той лети с Конкорд, защото по-рано в същия ден участва в Live Aid на Острова. Фил Колинс е единственият музикант участвал в два от концертите на благотворителната инициатива. Това обаче му носи повече минуси отколкото плюсове.

Първо – той е силно критикуван, че заради желанието му за участие е летял с Конкорд и е спомогнал за замърсяване на атмосферата с вредни емисии. Второ – със Zeppelin влизат в титаничен сблъсък. Щом пристига във Филаделфия Джими Пейдж е мрачен и иска да репетират, време обаче няма и Колинс е изморен. Казва му, че е слушал песните по време на полета. След концерта Пейдж публично критикува Колинс, а барабанистът не остава длъжен като заявява, че китаристът не е бил отдаден и се лигавел на сцената, а гласът на Плант не е бил на ниво и като цяло съжалява, че е свирил с тях.

Малко известна е работата на Колинс като гост музикант в албумите на Адам Ант „Puss ‘n Boots“ (1983), на Пол Макартни „Press To Play“ (1986) и на Tears For Fears „The Seeds Of Love album“ (1989).       

ПЕНСИОНИРАНЕ И ЗДРАВЕ

Снимка: Craig L Moran/AP

Личният живот винаги е водил музиката на Фил Колинс. А той е безкрайна крива от върхове и спадове. Подобен голям спад музикантът изживява в началото на Милениума. Уморен и настроен носталгично по семейството и петте си деца, той обявява, че се пенсионира, за да се отдаде на близките си. Не след дълго обаче третата му жена подава документи за развод, взема децата, изнася се и му „подарява“ едно от най-скъпите дела в историята. Останал е сам, не прави музика, няма семейство… и започва да се дави в алкохол. Положението било толкова тежко, че органите му един след друг се предавали и почти не умрял, както сам признава пред Classic Rock 2017. Да не забравяме, че през 2000 г губи и слуха на лявото си ухо.

Въпреки всичко барабанистът успява да се вземе в ръце, не и без помощта на дъщеря му, която му обяснява, че няма как да се откаже от музиката, защото ще се погуби. 14 години след последното турне на Genesis групата отново е на път с Turn It On Again: The Tour през 2007 г., но зад барабаните сяда синът на Колинс – Ник. През 2009 г. травма на гръбначния стълб засяга нерв и изкарва от строя едната ръка на Фил Колинс, което прави свиренето на барабани вече напълно невъзможно. Въпреки операциите, той не може да изкара цял концерт.

Фил Колинс на първия концерт от прощалното турне на Genesis The Last Domino в края на 2021 г.
Снимка: REX

Само преди няколко месеца, в навечерието на прощалното турне на бандата – The Last Domino? Tour, което Колинс обяви като последното му качване на сцена, той призна пред BBC, че вече дори не може да държи палките. На първата част от концертите през 2021 г. магнетичният музикант излизаше и сядаше на стол, на който прекарваше цялото шоу. Предстои подновяване на обиколката през март из Европа, а в края на годината и в Америка.

(* В този вариант е разказана пред Classic Rock през 2017)

Четете още по темата