Джанис Джоплин – 1943 – ∞

Розово марабу, психиделично боядисано порше, бутилка Southern Comfort, пиперлив език и дрезгав глас, това е Джанис Джоплин. Днес се навършват 79 години от рождението на тази бързо изгоряла супернова. Не че някой може да си я представи, доживяла 79… Тя изпълни мисията си като дойде, завладя рок и блус сцената за 4 години и си отиде, отъпкала пътя на всички жени след нея. Или както я описва певицата активист Мелиса Етеридж: “Тя беше единствената богиня в морето от рок богове“. След като се присъединява към „Клуб 27“ (починали рок музиканти на 27-годишна възраст) на 4 октомври 1970 г. в музикалния бизнес вече нищо не е същото.

Copyright: Redferns

„РАЗЛИЧНОТО“ ДЕТЕ

Родена на 19 януари 1943 в Порт Артър, Тексас, още от детството си Джанис е „различното“ дете. Обект на подигравки и тормоз в училище заради акнето и излишните килограми, тя създава защитна преграда като се променя визуално – започва да се облича като момче и се спасява в блус и фолк музиката, заедно с още няколко местни момчета. Слушат Беси Смит, Лед Бели и Биг Мама Торнтън, които остават нейни идоли до края.

В университета в Тексас това поведение е надградено и тя става отявлен борец срещу тогавашните социални норми за жените. Носи мъжки ризи с къси поли или само по чорапогащник. Университетският вестник посвещава на нея статия със заглавие „Тя се осмелява да бъде различна“. В нея е описано как Джанис Джоплин ходи боса и винаги носи със себе си инструмент, подобен на цитра, ако ѝ се допее. Сама описва себе си по онова време така: „Не се вписвах. Четях, рисувах, мислех. Не мразех черните хора.“

Инструмент подобен на цитра е бил постоянно с нея
Copyright: John Byrne Cooke

РИСУВАНЕТО

Изкуствата вървят ръка за ръка при Джанис Джоплин от самото начало. Дори като че ли първата ѝ любов били рисуването и дизайнът, за което свидетелства и едно изказване на по-малкия ѝ брат Майкъл. Той разказва, че в началото тя пеела, за да изкара пари и да си купи материали за рисуване. За щастие Джанис е оставила и доказателства за таланта си на художник – не много, но показателни картини, в които личи завиден талант. Любовта ѝ към дизайна пък е част от магията, която създава около себе си на сцена и я прави повече от обикновен, талантлив изпълнител.

Точно затова Кралицата на блуса или рока, както я наричат, е доста ограничен прякор за нея. Тя е артист без граници, но с много ясни цели – да проправи пътя на жените в света на рока. Дори татуира знака на равенството на жените на китката си. По онова време изобщо не е било модно жените да се татуират. Но тя има и втора татуировка, отново дело на легендарния артист Лейл Тътъл – малко сърце на лявата си гърда. За татусите си Джанис Джоплин казва: „Тази на ръката ми е за всички, а другата – на гърдата, е за мен и приятелите ми. Малка награда за моите момчета, нещо като глазурата на тортата“.

КАРИЕРА, ПРОДЪЛЖИЛА ЕДВА 4 ГОДИНИ

Джанис Джоплин е гигантски артист, но музикалната ѝ кариера всъщност е съвсем кратка – около 3 години, в които записва 4 албума. Доста по-рано тя се опитва да пробие на сцена като се мести от Тексас първо в Сан Франциско, а после и в Ню Йорк. Проблемите ѝ с алкохола и наркотиците обаче не идват с известността, а са заедно с нея много по-рано. Те се задълбочават и през 1965 г. Джанис напуска Голямата ябълка и се връща в родния град, за да се изчисти. И успява, но за кратко.

През 1966 г се връща в Калифорния, където започва да пее с  Big Brother and the Holding Company и ги превръща в супер звезди, спечелва им договор с голям лейбъл, издава два албума с тях – дебютния Big Brother and the Holding Company (1967) и Cheap Thrills (1968), който е първият ѝ голям успех в класациите и продава над милион копия до края на 1968 г. Поставила групата на върха, тя напуска, за да прави солова кариера. През 1969 г. издава първия си самостоятелен албум „I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama!“. Любопитно е, че той съдържа и един кавър на Bee Gees –  „To Love Somebody“. Може и да звучи странно, но все пак през 60-те Bee Gees са поп-рок група, доста преди да се превърнат в звезди на диското с лъскави костюми.

Copyright: Fantality Corp. Photographed by Sam Faba

ПОВЕЧЕ ОТ ГЛАС

Неподражаемият ѝ глас, който стърже като стар дизелов двигател обаче не е единствената съставка на успеха ѝ. Добри гласове колкото искаш. Всичко идва от турболентна ѝ енергия и сексуален заряд, който излъчва на сцена и въвлича цялата публика. Тя пие като мъж, говори мръсотии и ги прави… с безразборно количество мъже. В същото време изгражда уникална визия, чрез която музиката ѝ добива и съвсем ясна, видима част. Крещящи цветове, скандални комбинации, пера, кръгли очила, кожени палта, плитки… Всичко това крещи на публиката и я освобождава от всякакви задръжки. Едно от емблематичните ѝ палта е от рис и е подарък от производителите на уискито Southern Comfort. Бутилка от него била винаги в ръката на Джанис, дори на сцена, и това увеличило многократно продажбите и популярността на марката. В знак на благодарност, фирмата ѝ изпратила малък подарък.

Copyright: BulletBluesCa.com

ПОСЛЕДНИ ЗАПИСИ

Последният албум на Джанис Джоплин „Pearl“, както е и прякорът на певицата, излиза 3 месеца след смъртта ѝ и става четири пъти платинен – успехът, в който тя вярва и чака, но никога не вижда. От него е най-големият чарт хит на певицата – “Me and Bobby McGee,” написана в съавторство с Крис Кристоферсън и записана в оригинал от Роджър Милър. Кавърът на Джоплин достига първо място в Билборд и се превръща в първия и единствен сингъл на певицата, оглавил класацията.

Последното, което Джанис Джоплин записва са песента „Mercedes-Benz“ и поздрав за рождения ден на Джон Ленън, който предстои на 1 октомври 1970 г. За целта Джоплин използва старата каубойска мелодия на Дейл Евънс Happy Trails и добавя текстът “Happy trails to you, ’till we meet again.“ Песента се казва Happy Birthday, John (Happy Trails)’ и официално е издадена в бокс сет през 1993, а самият Ленън я получава като подарък в дома си малко след смъртта на Джанис.

Copyright: Alamy Stock Photo

САМОТНИЦА С МНОГО МЪЖЕ

Всичко, което Джанис Джоплин е показвала на сцена не е било само сценично поведение. Тази жена е била истинска особнячка в личния си живот. Въпреки че е известна с безбройните си флиртове и неизброими сексуални партньори, тя остава самотница до самия си край. Или както сама казва: „На сцената правя любов с 25 000 човека, след това се прибирам сама вкъщи.“ Сгодявала се е веднъж. За Питър де Бланк. Това е било в периода, в който се е изчистила за кратко от пороците си. Дори е започнала да организира сватбата. Но без никакви обяснения разваля годежа.

В обятията ѝ са попадали или безнадеждно са искали да попаднат и едни от най-големите рок идоли на 60-те. Като Джим Морисън от The Doors. Той толкова се бил захласнал по нея, че бил твърдо решен да я склони на среща. Явно обаче е бил досаден, защото огнената Джанис накрая го ударила с бутилка уиски по главата и го пратила в нок-аут. Въпреки този инцидент, на следващия ден Морисън помолил продуцента ѝ Пол Ротшийлд да му даде телефонния ѝ номер. Двамата така и не излизат на среща и Морисън остава с разбито сърце.

Ленард Коен е имал повече късмет. Двамата прекарват една вечер заедно, след която той написва песента “Chelsea Hotel #2” за нея. Самият Коен разказва пред сп. Rolling Stone: “В онази вечер тя не търсеше мен, а Крис Кристоферсън. Аз не търсех нея, а Бриджит Бардо. Но попаднахме в обятията си след един вид процес на елиминиране на възможностите”.

Copyright: Jim Marshall – Photo courtesy Heritage Auction Galleries.

КРАЯТ

На 4 октомври 1970 г. е намерена мъртва от свръхдоза хероин смесена с огромно количество уиски в Лендмарк Хотел в Холивуд. По нейно желание е кремирана и прахът ѝ е разпръснат от самолет над Тихия океан. Днес артисти като Флорънс Уелч от Florence and the Machine,Стиви Никс от Fleetwood Mac и Пинк признават, че именно Джоплин е тяхното вдъхновение да се занимават с музика.  

Четете още по темата