Fredrik Åkesson (Opeth): Връщаме се в Пловдив с чисто ново шоу

Шведските метъл виртуози Opeth се завръщат за поредния си метъл спектакъл отново в Античния театър в Пловдив на 24 септември (билети ТУК). Дългоочакваният им концерт, обявен отдавна и преместен няколко пъти като дата и място заради пандемията, е на път да се реализира, а ние се възползвахме от възможността, дадена ни от организаторите Blue Hills Events да поговорим с китариста на групата Фредрик Ейкъсон. Той е с групата от 2007 г., когато заменя Питър Линдгрен, оригиналния китарист Opeth.

Концертът на групата у нас е част от подновеното турне по представянето на последния им албум In Cauda Venenum, което стартира днес (14 септември) от Талин (Естония). Само преди 5 дни пък бандата обяви нов барабанист, който веднага се включва в изявите им – Валтери Вейрунен (Paradise Lost, Bloodbath, Bodom after midnight).

Opeth
Първата и за момента единствена снимка с новия барабанист на Opeth, с който ще дойдат и у нас
Снимка: facebook.com/Opeth

In Cauda Venenum е първият албум, който банда пише на родния си език, но в последствие издава и английска версия. Opeth са методични и педантични в издаването на нова музика, като до сега пускаха по един албум най-много на 3 година. От излизането на In Cauda Venenum обаче вече изтекоха тези 3 години, а групата не е обявила, че влиза в студио. Това, в комбинация с изказването на фронтмена Микаел Окерфелд преди време, че може и да не пишат повече албуми, породи притеснения сред феновете на прогресив метъл групата. Какво има да каже китаристът Фредрик Ейкъсон по темата, както и какво са подготвили за концерта си в Пловдив и как са минали записите му с Тобиас Фордж за последния албум на Ghost “Impera”, прочетете в интервюто:

Здравей, Фредрик. С Opeth идвате за концерт в България, страна, която има късмета да ви е домакин вече доста пъти. Какви спомени пазиш от тук?

Всъщност ние сме щастливците. Спомням си добре, че свирихме на фестивал в град, в който имаше статуя на Рони Джеймс Дио близо до хотела ни (б.а. Каварна). Това говори много за отношението към хеви метъла в България. А публиката тогава беше много отдадена. Спомням се и последния ни концерт със Симфоничен оркестър в Античния театър в Пловдив – беше меко казано взривяващ. Когато свирихме Demon of the fall и хорът започна да пее, настръхнах.

Мина обаче доста време от този последен концерт, който беше през 2015 г. Ще ни подготвиш ли какво да очакваме от гостуването ви след тази 7-годишна пауза.

Работим с нов осветител за предстоящото турне, който се казва Пол Смит. Той е правил истински магии с концертите на много от големите групи и музиканти (Ед Шийрън, Том Джоунс, Тайни Темпа), така че и на нас ни е интересно какво ще се получи. Това е последното турне, подкрепящо албума ни In Cauda Venenum, затова ще свирим няколко песни от него и след това – микс от стари парчета. Ще е напълно различно от последното ни гостуване в Пловдив.

Opeth ще свирят в Античния театър в Пловдив на 24 септември 2022 г.

Няма как да не попитам – работите ли по нова музика?

Имаме планове да направим албум следващата година. Причината за тази дълга пауза е пандемията и това, че искахме да завършим турнето си за In Cauda Venenum  преди да се фокусираме върху нов запис.

Като отворихме темата за In Cauda Venenum, каква беше мотивацията ви, след 12 албума на английски, да запишете този на шведски? Всяка група, с майчин език, който се говори от малко хора по света, има притеснения да пее на родния си език. Вие какво научихте от вашия опит?

Микаел написа албума на шведски, така че беше естествено да предприемем този ход. Но играхме на сигурно и записахме вариант и на английски. Така делукс версията е на двата езика. Това даде допълнителен живот на албума и издадохме нова версия с 3 допълнителни песни и на двата езика и ремастериран вариант на винил.

За теб, къде свършва бизнеса и започва изкуството в една банда с 30-годишна история и световен успех?

Винаги водеща е била музиката. Аз просто съм щастливец да си изкарвам прехраната, правейки това, за което винаги съм се борил.

От толкова години си на сцена, кое е най-важното нещо, което научи?

Винаги да съм подготвен, да не прекалявам с купоните преди концерт и да загрея правилно преди да изляза на сцена.

Разширихте ли музикалните си граници през годините и до каква степен?

Постоянно се стремя да се развивам и да слушам всякакъв вид музика. Всичко – от класика до блек метъл.

Колко важно е в днешни дни да се слуша един албум в цялост, а не сингъл по сингъл?

Ние специално винаги влагаме много в подредбата на песните. Всеки албум е музикално пътуване, което тръгва от първата песен и завършва с последната.

Какво ти дава чувство на пълноценност?

Различни неща – добър концерт с фантастична публика, семейството ми или да съм сред природата.

Не мога да не те попитам, каква е историята на участието ти в новия албум на Ghost Impera?

Тобиас ме попита дали искам да изсвиря няколко соло партии в албума. Когато отидох в студиото, продуцентът Клас ме попита дали мога да свиря и ритъм китара, така че му казах „Да“. Започнахме записите с парчето “Kaiserion” и те много го харесаха. Затова ме попитаха дали бих изсвирил всички китари в албума – и соло, и ритъм, и акустична.

Как се работи с Тобиас Фордж?

Работих най-тясно с инженера Мартин, а Тобиас и Клас бяха заети с продуцирането на барабаните. Когато завършехме някоя песен те я прослушваха и понякога искаха да променим леко аранжимента. Тобиас е страхотен за работа – много педантичен и гениално музикален. Той наистина гледа голямата картинка.

Имате ли планове да работите заедно отново?

Може би… ще трябва да почакаме и да видим…

Четете още по темата