Оркестърът на Бени Гудман на живо в “Карнеги хол” през 1938 г.; Франк Синатра и бендът на Каунт Бейзи в “Sands Hotel and Casino” през 1966 г.; “Кьолнският концерт” на Кийт Джарет от 1975-та… Не едно и две събития могат да претендират за най-значими в историята на джаза. Според мнозина фенове и критици обаче „най-великият джаз концерт за всички времена“ се е провел през 1953 година в Торонто. “Jazz at Massey Hall” е паметна среща на петима гениални инструменталисти, преследвани от сериозни лични проблеми, но и носители на върховна музикална класа.
ПОДГОТОВКАТА
През 1953 г. в най-големия град на Канада – Торонто, функционира организацията New Jazz Society. След един великолепен, но неуспешен във финансово отношение концерт на Лени Тристано квинтет, провел се през лятото на предходната година, ентусиастите решават да предприемат друг подход – да организират шоу с участието на сборна формация, в която да бъдат събрани някои от най-изтъкнатите джаз музиканти.
Ангажираните артисти са от най-висока класа – сред тях личат имената на Чарли Паркър (саксофон), Дизи Гилеспи (тромпет) и Макс Роуч (ударни). По план към изброените трябва да се присъединят Оскар Петифорд (контрабас) и Лени Тристано (пиано). Последният отклонява поканата и препоръчва Бъд Пауъл, тъй като според него е по-подходящ избор, предвид състава на формацията. Чарлз Мингъс пък заема позицията на контрабасист, след като се оказва, че Оскар Петифорд е възпрепятстван да участва.
За грандиозния концерт, насрочен за 15 май, е запазена “Мааси хол”, зала с капацитет от 2700 места. Да открие програмата е поканен 17-членен оркестър, съставен от музиканти, работещи за Канадската обществена телевизия и радио. Неговото включване е донякъде продиктувано от наредба, гласяща, че подобни събития трябва да се провеждат с участието на поне толкова канадски музиканти, колкото са гостуващите изпълнители от друга държава, в случая от САЩ.
СПОРТ И МУЗИКА
Уви, събитието не е посетено толкова масово, колкото организаторите се надяват. Главният инициатор Дик Уотъм успява да убеди своите партньори, че невижданата среща на топ музиканти не се нуждае от реклама и за нея ще се разчуе от уста на уста. Никой обаче не отчита факта, че концертът се пада в една и съща вечер с боксовата среща за световната титла в тежка категория между Джърси Джо Уолкът и Роки Марчиано. Двубоят приковава повечето хора пред телевизорите и радиоприемниците вкъщи, а залата, готова да посрещне елитните джазмени, остава запълнена едва на ¼ от капацитета си. Дори Дизи Гилеспи периодично напуска сцената, за да следи събитията около боксовия сблъсък.
“Perdido” – откриващата композиция в програмата на звездния квинтет
Самият концерт съвсем не протича гладко. Музикантите не са имали време за общи репетиции, което неминуемо води до някои неразбирателства. Изявата на квинтета започва с няколкоминутна оживена дискусия с кое произведение да бъде открито шоуто. За Бъд Пауъл това е първа поява пред публика след престоя му в психиатрична клиника. Пианистът е изведен на сцената от асистент, назначен му от съда. Чарли Паркър пък свири на пластмасов саксофон марка “Графтън”. Според градските легенди, е набавен в последния момент, след като безпаричния музикант е дал своя в заложна къща.
ИСТОРИЧЕСКА СРЕЩА
Гениалността на квинтета обаче си пробива път и през организационните неуредици, и през личните проблеми. Музикантите свирят в различни конфигурации, а в края на концерта Паркър и Гилеспи правят общо изпълнение с бенда на своите канадски колеги.
Две години по-късно става ясно, че подобно събитие няма как да бъде повторено. Чарли Паркър умира на 34-годишна възраст на 12 март 1955 г. Така концертът в Торонто остава последното му общо участие с неговия дългогодишен сподвижник Дизи Гилеспи.
Както често се случва в изкуството, срещата на петимата елитни музиканти е оценена подобаващо на по-късен етап. Музикалните журналисти не остават особено впечатлени от видяното във вечерта на 15 май и след концерта в пресата се появяват някои негативни ревюта. С времето обаче записът от паметната вечер привлича вниманието на ценителите на джаза и постепенно “Jazz at Massey Hall” добива славата, на която се радва днес.
Не пропускайте да гледате видеото на “Нотна стойност”, разказващо историята на “най-великия джаз концерт за всички времена”. В него, освен прочетеното дотук, ще научите защо музикантите от звездния квинтет остават без възнаграждения след концерта в “Мейси хол”, кои двама от тях издават на плоча записа от събитието и защо Чарли Паркър е принуден да се представи под фалшиво име.
Този и други материали на подобна тематика, може да откриете в YouTubе канала и Facebook страницата на нашите партньори – “Нотна стойност”.